Порівняльний аналіз методів контролю фізіологічного стану та пильності машиніста
DOI:
https://doi.org/10.15802/ecsrt2018/171935Ключові слова:
машиніст, контроль пильності, фізіологічний стан людини, електродермальна активністьАнотація
Однією із причин порушення безпеки руху поїзда є зниження рівня пильності та працездатності машиніста. Традиційний метод перевірки пильності шляхом вимірювання часу реакції машиніста на сигнал звукового або світлового попередження не дозволяє об’єктивно визначати рівень його фізіологічного стану. Крім цього постійні періодичні перевірки пильності відволікають локомотивну бригаду від поточної роботи по керуванню поїздом. Метою даної роботи є порівняльний аналіз можливих методів контролю фізіологічного стану та пильності машиніста. Розглянуті контактні та безконтактні методи контролю. Метод енцефалографії дозволяє достатньо точно визначити рівень фізіологічної активності людини. Головними недоліками даного методу є відносно висока вартість пристроїв, складність аналізу отриманих даних, а також неможливість отримання коректної енцефалограми при неправильному розташуванні датчиків. Методи контролю фізіологічного стану людини за допомогою пульсометрії, а також за допомогою акселерометра є достатньо простими. Проте кожен з них сам по собі не може дати повну картину про рівень активності та працездатності. Головною перевагою методів на базі відеоспостереження є те, що вони не відволікають водія і ніяким чином не заважають процесу перевезень. Проте такі методи не дозволяють отримати достатню інформацію про функціональний стан людини. Достатньо ефективним є метод вимірювання електродермальної активності. Доцільним є комплексне застосування даного метода у поєднанні з іншими, наприклад – з пульсометрією або з методами на базі відеоспостереження. Комплексний аналіз різних діагностичних параметрів дозволить об’єктивно визначити рівень фізіологічного стану та працездатності машиніста.
Посилання
Брылеев, А. М. Автоматическая локомотивная сигнализация и авторегулировка [Текст] / А. М. Брылеев, О. Поу-пе, В. С. Дмитриев и др. – М.: Транс-порт, 1981. – 320 с.
Бушуев, К. С. Современные системы контроля бодрствования человека-оператора в условиях монотонной деятельности [Електрон. ресурс] / К. С. Бушуев // iLab. – Режим доступу: http://ilab.xmedtest.net/?q=node/6225
Венцевич, Л. Е. Локомотивные устрой-ства обеспечения безопасности движения поездов и расшифровка информационных данных их работы [Текст] / Л. Е. Венцевич. – М.: Маршрут, 2006. – 328 с.
Дистанционный контроль бодрствования водителя в рейсе [Текст] / В. В. Бонч-Бруевич и др. // Автоматизация в промышленности. – 2015. – №2. – С. 33-35.
Душков, Б. А. Основы инженерной психологии [Текст] / Б. А. Душков. – М.: Высшая школа, 2001. – 390 с.
Емкостные акселерометры [Електрон. ресурс] // Датчики и сенсоры онлайн журнал. – Режим доступу: http://datchikisensor.narod.ru/076.html
Журавлев, И. В. Наушники с дополнительной функцией датчика функционального состояния слушающего [Елек-трон. ресурс] / И. В. Журавлев // Goog-lePatents, 2012. – Режим доступу: https://patents.google.com/patent/WO2014074013A1/ru
Зыкова, С. Почему фитнес-гаджеты не гарантируют здоровый сон [Електрон. ресурс] / С. Зыкова // Rusbase. – Режим доступу: https://rb.ru/longread/trackers/
Ищенко, Е. П. Смертельно опасная триада или Все о дорожной безопасности [Текст] / Е. П. Ищенко. – М.: Проспект, 2016. – 368 с.
Казаков, A. A. Автоматизированные системы интервального регулирования движения поездов [Текст] / A. A. Казаков, В. Д. Бубнов, Е. А. Казаков. – М.: Транспорт, 1995. – 320 с.
Катаев, М. Ю. Оценка положения головы человека по анализу изображений [Текст] / М. Ю. Катаев, Н. В. Ковалев // Доклады Томского государственного университета систем управления и радиоэлектроники. – 2010. – №1 (21). – С. 183-187.
Левинзон, Д. И. Устройства контроля уровня бодрствования водителя [Текст] / Д. И. Левинзон, Г. А. Чаусовский, Р. В. Головаха // Технология и констру-ирование в электронной аппаратуре. – 2002. – №1. – С. 32-34.
Понамарев, Н. В. Автоматизированная система контроля функционального состояния водителя транспортного средства [Текст] / Н. В. Понамарев // Транс-порт Российской федерации. – 2010. – №2 (27). – С. 22-23.
Система контроля бодрствования SleepAlert [Електрон. ресурс] // Neuro-tone. – Режим доступу: https://neuro-tone.com/
Суборов, Е. Как работает пульсометр в спортивных часах [Електрон. ресурс] / Е. Суборов // Онлайн-журнал Ногибо-ги, 2017. – Режим доступу: https://nogibogi.com/kak-rabotaet-pulsometr-chasax/
Corsini, R. J. Concise encyclopedia of psychology [Текст] / R. J. Corsini, A. J. Auerbach. – 2-nd ed. – John Willey & Sons, Inc, 1996. – 1035 p.
Driver fatigue monitor [Електрон. ресурс] // Transport Support. – Режим доступу: http://www.transportsupport.co.uk/ product/ts-dfm-driver-fatigue-monitor
Kumari, I. R. Design And Development Of A Modern Vigilance Control System To Enchance The Rail Passenger Safety Using GSM And GPS Technology [Текст] / I. R. Kumari // International Journal of Engineering Research & Technology. – 2013. – Issue 6. – P. 622-627.
Spain train crash: Driver faces investiga-tion [Електрон. ресурс] // BBC News, 2013. – Режим доступу: http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-23453320
Theeg, G. Railway Signalling and Interlocking. International Compendium [Текст] / G. Theeg, S. Vlasenko. – Ham-burg: Eurailpress, 2009. – 448 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).